09
ژانویه

آشنایی با مفاهیم ساختمانهای انرژی صفر

آشنایی با مفاهیم ساختمانهای انرژی صفر

مقدمه :

بشر همواره بیشترین انرژی مورد نیاز خود را از منابع انرژی تجدید پذیر و پاک مانند نور خورشید، باد و آب های روان به دست می آورد و محل زندگی و یا خانه های خود را به گونه ای می ساخت که بیشترین استفاده را از این انرژی ها بنماید. در دوران اخیر به دلیل اکتشاف و فراوانی منابع انرژی فسیلی مانند زغال سنگ، نفت و مشتقات آن و گاز طبیعی و همچنین پایین بودن نسبی قیمت آن ها، به استفاده بی رویه و کم بازده از این منابع انرژی اقدام نمود و کم کم فرهنگ استفاده از انرژی های تجدید پذیر به فراموشی سپرده شد.

به دلایل کاهش شدید منابع انرژی فسیلی و بالا رفتن قیمت آن ها،مشکلات و معضلات زیست محیطی و تولید زیاد گازهای گلخانه ای دوباره استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر، به صورت جدی تر مطرح گردیده است. در این جهت سعی گردیده تا با کاهش مصرف انرژی و استفاده از انرژی های تجدید پذیر، وضعیت مطلوبتری در مصرف انرژی صورت پذیرد.

کاهش میزان اتلاف و هدر رفت انرژی:

این امر معمولا از طریق روش های مختلف از جمله استفاده از مصالح مناسب و عایق ها، پنجره های دو یا چند جداره و خاص، درزبندی کامل و مناسب و موارد دیگر صورت می گیرد.

کاهش نیاز به مصرف انرژی در ساختمان:

 در این زمینه نیز راه کارهایی از جمله استفاده از نور خورشید در روز برای روشنایی، تهویه و جریان طبیعی هوا در ساختمان، بهره بردن از انرژی گرمایی خورشید در زمستان و موارد دیگر وجود دارد. شایان ذکر است که محدودیتی در طراحی و معماری ساختمان انرژی صفر وجود ندارد و حتی می تواند به صورت معماری سنتی، مدرن و … طراحی و ساخته شود.

تامین انرژی مورد نیاز ساختمان از منابع تجدید پذیر:

جبران کمبود انرژی مورد نیاز و مواردی مانند روشنایی در شب، باید از تجهیزاتی که می توانند از منابع پاک و تجدید پذیر، انرژی تولید کنند استفاده نمود. این تجهیزات شامل سلول های فوتوولتاییک (که انرژی خورشیدی را به برق مستقیم تبدیل می کند)، توربین های بادی، آب گرم کن خورشیدی و مواردی از این دست می باشد.

به طور خلاصه می توان موارد کلی که باید در طراحی ساختمان انرژی صفر در نظر گرفت به شرح ذیل دسته بندی نمود:

1- استفاده از سیستم های غیرفعال خورشیدی (استفاده طبیعی از نور خورشید بدون به کار بردن تجهیزات خاص)

 2- استفاده از تجهیزات با بازدهی بالا (از جمله چراغ های کم مصرف، یخچالهای پربازده)

3- تولید انرژی برق از طریق باد، نور خورشید و … (انرژی های تجدیدپذیر پاک)

4- کنترل و مانیتورینگ مصارف انرژی در ساختمان

5- اصلاح فرهنگ افراد در زمینه انرژی

در گزارش ارایه شده ، ابتدا به انواع منابع انرژی تجدیدپذیر که برای تأمین انرژی مورد نیاز یک ساختمان انرژی صفر(برق، انرژی گرمایی) به کار می روند پرداخته می شود سپس راهکارهای استفاده از پدیده های طبیعی مانند نور خورشید در روز برای روشنایی، استفاده از مصالح جدید، پنجره های هوشمند، تهویه طبیعی هوای ساختمان و … می باشد و در نهایت نیز ساختمان انرژی صفر پژوهشکده مواد و انرژی معرفی می گردد.

دانلود پرزنت آشنایی با مفاهیم ساختمانهای انرژی صفر Zero Energyy
((( مطالب سایت را به اشتراک بگذارید. )))